NL14MT

Nálepný list - Manet M90

Filatelistický nálepný list Slovensko 2014 - Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90
Nedostupné

Filatelistický nálepný list Slovensko 2014 - Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90
Autor: akad. mal. Marián Komáček
Náklad: 1500 ks
Číslo emisie: 104 NL 561/14
Dátum vydania: 17.04.2014

Špecifikácia:
o zrušení výroby automobilov (1936) hľadala brnianska Zbrojovka náhradný civilný program. Uvažovalo sa s „motokolom“, malým motocyklom vychádzajúcim z tradície výroby bicyklov. Konštrukciou bol poverený Ing. Josef Ullman, ktorý dokončil prvý prototyp „Z 2“ v roku 1939. Išlo však už o skutočný malý motocykel s motorom s objemom 98 cm3. Ďalšie práce prerušila okupácia, Ing. Ullman však na projekte tajne pokračoval, takže v roku 1945 už bola pripravená výroba zdokonalenej verzie. V roku 1946 vzniklo 10 prototypov, ktoré úspešne absolvovali skúšky a tak bol motocykel zaradený do objemového radu čs. motocyklov. V tom istom roku padlo aj rozhodnutie o jeho výrobe v pobočnom závode Zbrojovky v Považskej Bystrici (neskôr Považské strojárne). Rozbeh výroby zabezpečoval Ing. Ullman so spolupracovníkmi, pričom došlo k ďalším vylepšeniam ako aj k redukcii objemu na 93 cm3 (Ø 32 × 58 mm). Sériová výroba motocykla s označením MANET 90 (podľa vrchu Manín) sa rozbehla v roku 1947, išlo teda o vôbec prvý čs. povojnový motocykel a tiež o prvé sériovo vyrábané motorové vozidlo na Slovensku. Konštrukčne jednoduchý, pritom pôvabný motocykel bol vybavený neobvykle riešeným motorom – dvojpiestovým jednovalcom, ktorého princíp spočíval v usporiadaní dvoch zvislých pracovných valcov za sebou so spoločným spaľovacím priestorom (patent Garelli). Motocykle s motorom tejto koncepcie vyrábala od roku 1926 firma Puch, najväčšie úspechy však zožali pod značkou DKW. Motor Maneta 90 dával výkon 2,8 kW (3,5 k) pri 4500 ot./min, prevodovka bola trojstupňová a viaclamelová spojka pracovala v olejovej vani. Jazdný komfort zabezpečovala teleskopická vidlica predného kolesa a odpružené sedadlo vodiča. Motocykel uviezol 80 kg pri priemernej spotrebe 1,5 l/100 km a dosahoval max. rýchlosť 65km/h. Manet 90 sa od začiatku tešil značnej obľube a významne prispel k motorizácii povojnového Slovenska. Do ukončenia jeho výroby v roku 1951 opustilo výrobný závod 37 630 strojov. Do súčasnosti sa však dochovalo pomerne málo exemplárov a preto je dnes ceneným a vyhľadávaným motocyklovým veteránom.

zdroj: pofis.sk

Doručenie Slovensko od 3.50 €

  • Výdajné miesto Packeta 3.50 €
  • Kuriér Packeta 3.90 €
  • Slovenská pošta (Expres kuriér) 3.90 €
  • Kuriér SPS 3.90 €
  • Osobný odber (Banská Bystrica) - zdarma

Platby Slovensko

  • Dobierka 1.00 €
  • Bankový prevod- zdarma
  • Hotovostná platba - zdarma
Zákaznícka podpora
Zavolajte nám. Radi Vám poradíme
Pracovné dni od 8.00 - 16.30 h